Público
Público

Stop Pujades torna a les estacions per protestar contra l'encariment del transport públic

La plataforma decideix en una assemblea a l'estació de la Sagrera de Barcelona continuar amb les mobilitzacions fins que no es reverteix l'increment tarifari del 2% aprovat la setmana passada. També pretén que es reverteixi l'actual concessió de la futura T-Mobilitat, gestionada per La Caixa i altres empreses privades.

Manifestació de Stop Pujades a l'estació de la Sagrera, a Barcelona. /Stop Pujades

Entonant càntics com "aquesta pujada no la pagarem", "transport públic a preus populars" o, fins i tot, "els metros seran sempre nostres", més de 150 persones han participat a l'estació de la Sagrera de Barcelona en la primera acció de la plataforma Stop Pujades contra l'encariment de les tarifes del transport públic. La plataforma ha congregat persones de diferents barris de la capital catalana i d'altres ciutats metropolitanes, com Santa Coloma de Gramenet, l'Hospitalet o Cornellà, i ha protagonitzat deu obertures dels accessos de diverses estacions com a protesta. En l'assemblea final, que ha començat al voltant de les 20h al vestíbul de la Sagrera, entre les estacions de metro i de Rodalies, Stop Pujades ha refermat la seva voluntat de continuar amb les mobilitzacions fins que no es reverteixi l'increment de preus.

La plataforma va agafar força el 2014, quan va encapçalar quatre mesos de protestes contra els encariments del transport públic de l'àrea de Barcelona, i ara ha decidit "tornar a les estacions". La decisió d'apujar gairebé totes les tarifes al voltant d'un 2% la va aprovar la setmana passada el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), on participen l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l'Àrea Metropolitana de Barcelona. En declaracions als mitjans, Alfons Romero, un dels portaveus de la plataforma, ha considerat que es va decidir amb "traïdoria", ja que es va aprovar durant les festes nadalenques, sense marge per a l'oposició i la mobilització abans que els nous preus s'implementessin.

Stop Pujades reconeix la manca de finançament públic -"especialment per part de l'Estat espanyol"- que pateix el transport, el principal argument emprat per l'Ajuntament de Barcelona per justificar la mesura. Ara bé, també alerta de la futura implantació de la T-Mobilitat, el nou sistema tarifari que estarà gestionat per diverses companyies privades, encapçalades per CaixaBank. En aquest sentit, Romero ha deixat clar que defensen la creació d'una mesa social del transport, on a banda de les administracions presents a l'ATM també hi participi la pròpia plataforma Stop Pujades i que serveixi també per a la "reversió" de la T-Mobilitat. Segons Stop Pujades, el futur model implicarà nous encariments per beneficiar SocMobilitat, el grup privat que se'n van adjudicar la concessió i que està participat per Moventia, Indra, Fujitsu i l'esmentada Caixabank.

Presència de càrrecs de la CUP

En un manifest llegit a l'inici de l'assemblea, la plataforma subratlla que "és inacceptable que siguem les usuàries les que paguem, d'una banda, la manca de finançament públic i, de l'altra, el deute acumulat fruit de la mala gestió, l'excés de directius amb salaris astronòmics i la pràctica de la majoria de partits de convertir TMB en un cementiri polític d'elefants". Les tarifes del transport públic de l'àrea de Barcelona s'havien abaixat el 2015 i des d'aleshores estaven congelades. Segons l'Ajuntament, l'actual encariment respon a què l'Estat ha rebaixat la seva aportació un 33% des del 2010 -ara se situa en 108 milions- i no s'ha compromès a assumir un increment, mentre que tant la Generalitat, com el consistori de la capital i l'AMB han augmentat la partida que hi destinen els darrers anys.

La plataforma és partidària d'aprofitar la taula social del transport, si és que s'arriba a convocar, per fixar unes "tarifes d'acord amb el poder adquisitiu de la majoria" d'usuaris i garantir que el transport públic sigui "un servei bàsic i no un luxe". La plataforma també demana conèixer les retribucions de la direcció de TMB, que l'empresa s'ha negat a fer públiques al detall malgrat diverses sentències judicials, i que la T-Mobilitat -el futur sistema tarifari- "sigui 100% pública, deixant fora a la Caixa, Indra i la resta d'empreses que la gestionaran". La decisió d'encarir tots els títols de transport, amb l'excepció de la T-Jove i l'abonament per a les persones a l'atur, també ha estat criticat per l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). L'entitat defensa una política de preus que beneficiï l'usuari habitual per tal de fidelitzar-lo i, en canvi, impliqui un major pagament dels viatgers esporàdics, com ara els turistes.

Stop Pujades va protagonitzar 18 setmanes de mobilitzacions el 2014. Entre els col·lectius que s'hi van adherir hi ha sindicats, com la UGT, CCOO, la CGT i la CNT, assemblees de barri, associacions veïnals i partits polítics, com la CUP o ICV i EUiA, dues de les formacions que posteriorment van integrar-se a l'espai dels Comuns, que amb Barcelona en Comú encapçala l'Ajuntament de Barcelona. De fet, cap càrrec d'aquest espai ha participat a l'acció d'aquest dimecres, mentre que nombroses persones que van impulsar-lo s'hi van implicar el 2014. Sí que n'hi havia uns quants de la CUP, com el diputat electe Vidal Aragonés, l'exdiputada Gabriel Serra o els regidors a Barcelona, Maria José Lecha, i Santa Coloma de Gramenet, Aitor Blanc.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?