Público
Público

LABORAL Guerra laboral al Port de Barcelona: sindicalistes al carrer, treballadors sense salvavides i amarradors avituallant vaixells

L'empresa d'amarratges Mooring & Port Services ha fet fora a tres treballadors de CNT per negar-se a fer provisió vaixells per considerar fora de les seves funcions. El sindicat ha convocat tres dies de vaga per aconseguir la seva readmissió.

Amarrador del Port de Barcelona.

Fermín Grodira

Ricard, que prefereix no donar el seu nom real, va acudir a treballar l'1 de desembre de 2017, com qualsevol altre dia, al seu lloc de treball d'amarrador al Port de Barcelona. Era a la base de la seva empresa, Mooring & Port Services S.L., al moll de Sant Bertran, quan el coordinador de guàrdia els va cridar a ell i a alguns companys per realitzar un servei especial. Ricard va preguntar quina tasca havien de realitzar, el seu superior li va comunicar que havien de portar palets a un vaixell i l'amarrador va voler saber el tipus de mercaderia a transportar. El coordinador li va respondre que era material variat i Ricard va decidir no fer-ho, per seguretat i per considerar-ho fora de les seves funcions d'amarrador. Va parlar també amb el responsable d'operativa, que li va ordenar "fer les activitats en la teva jornada laboral que l'empresa exerceix" i "desenvolupar per escrit" la seva oposició. El 26 de gener, gairebé dos mesos després, li obrien un expedient disciplinari per "falta molt greu" per procedir al seu acomiadament disciplinari juntament amb dos companys que també es van negar posteriorment a realitzar aquesta tasca. Tots tres, a més, són afiliats al sindicat CNT (Confederació Nacional del Treball). L'1 de febrer es va materialitzar l'acomiadament.

Les tasques de proveïment de vaixells i de trasllat de personal que, segons el sindicat, realitza Mooring "no corresponen a les funcions de la categoria d'amarrador que tenen els treballadors de l'empresa", opina Enrique Costoya, advocat del sindicat anarquista en el conflicte . També assenyalen des de CNT que l'oposició dels tres treballadors a realitzar aquesta funció no va suposar cap impediment per a l'empresa, ja que altres companys els van substituir i el servei es va desenvolupar amb normalitat, cosa que reconeix la pròpia empresa tant en el seu expedient sancionador com en la notificació de l'acomiadament, malgrat que qualifica els fets de "greu perjudici".

La resposta del sindicat és clara: vaga de 72 hores en l'empresa, des de les 6:00 del 15 de febrer a les 6:00 del 18, amb l'objectiu d'"arxivar els expedients sancionadors" contra els tres treballadors sancionats, readmetre'ls en cas que es formalitzi l'acomiadament (com finalment ha ocorregut) i negociar amb la CNT "la manera d'incloure (o no) certes activitats que excedeixen de l'àmbit funcional dels treballadors". La companyia no ha reaccionat a la crida a laEl 7 de febrer hi ha convocada una assemblea de treballadors vaga i el comitè d'empresa "no s'ha dignat a parlar amb mi", declara Ricard. L'Autoritat Portuària afirma que no té registrada sol·licitud oficial del preavís a data del 2 de febrer tot i que Públic ha obtingut una còpia del registre d'entrada a l'Autoritat Portuària de Barcelona del preavís amb data del 31 de gener a les 10:59. Des de l'entitat pública aclareixen que quan els arribi el preavís "analitzaran si s'ha d'establir serveis mínims". Daniel Valero Bonet, director financer i apoderat solitari de Mooring, nega que hi hagi "cap" conflicte i afirma que es tracta "simplement de l'acomiadament disciplinari de tres treballadors".

El pla de riscos laborals redueix les seves funcions a aquelles relacionades directament amb l'amarratge i desamarratge

L'objectiu social de Mooring & Port Services S.L. en la seva constitució el 23 de març del 2012 és la "prestació de serveis a empreses que operen en l'àmbit portuari i en concret, la prestació de serveis d'amarratge i desamarratge, al Port de Barcelona", segons consta en el Registre Mercantil de Barcelona. Tot i que aquesta activitat inicial s'ha ampliat a "tota aquella activitat que requereixi de professionals en l'àmbit marítim", com ara "treballs a bord en vaixells sense tripulació i trasllats de tripulacions", com indica l'empresa al seu web, l'objectiu social continua sent l'amarratge i desamarratge. El pla de prevenció de riscos laborals, amb data de 23 de març del 2016, també limita l'activitat productiva a l'"amarratge i desamarratge de vaixells". "No serien legals aquestes feines si no entren en les funcions del seu lloc de treball i també estarien infringint el pla de riscos si en la definició de riscos del lloc no es contempla l'eventualitat d'aquestes tasques", aclareix l'advocat laboralista Íñigo Molina, consultat per Públic sobre aquest conflicte laboral.

El pla de prevenció de riscos laborals tampoc inclou en les tasques que realitzen els treballadors el trasllat de palets o personal, sinó que redueix les seves funcions a aquelles relacionades directament amb l'amarratge i desamarratge. Costoya assenyala que "l'empresa els obliga a realitzar altres funcions, com si hi hagués una subcontractació per a l'empresa Rudder Logistics SL, que pertany al mateix amo, quan realment ens trobem davant d'una mera posada a disposició per a estalviar-se la contractació de personal, que podria entendre's com una cessió il·legal de treballadors ". Des de  l'Autoritat Portuària desconeixen si Mooring té llicència per realitzar trasllats de material i transport de tripulació. Daniel Valero no ha volgut confirmar ni desmentir res sobre "el que fa l'empresa".

Ignacio Berruezo Calm és conseller delegat i president de Mooring & Port Services i de Rudder Logistics, a més de tenir càrrecs en altres 15 empreses, segons el Registre Mercantil, la majoria relacionades amb ports espanyols. Rudder Logistics, constituïda el 15 de juny del 2010, té com a objecte social "la prestació de serveis a empreses que operen en l'àmbit portuari i en concret, la prestació de serveis a tot tipus de vaixells i embarcacions, tant logístics com a serveis de reparació, etc". Segons la seva pàgina web, realitza serveis d'"assistència a tripulacions, serveis mèdics, lloguer de material especial, logística, serveis de llanxa o seguretat, entre d'altres".

"Va ser la primera vegada que em vaig negar a res"

"Abans que comencés Mooring, les activitats de portar mercaderies als vaixells les feia Rudder. Ara també la fem a Mooring i d'aquesta manera s'estalvien dos sous (capità i mariner). Vam començar a traslladar palets amb menjar, després persones i finalment alguns palets amb productes químics. En considerar que era perillós, un dia presumptament em vaig negar a moure un d'aquests palets i em van sancionar amb acomiadament ", explica amb més detall Ricard, que afirma que la Casa del Mar de Barcelona li va indicar que aquestes tasques no entraven en la seva categoria. "Va ser la primera vegada que em vaig negar a res. No tinc cap part ni falta lleu prèvia. He continuat treballant dos dies després de l'avís de l'obertura de l'expedient sancionat. Em van dir que havia de presentar-me a treballar i així ho vaig fer", aclareix.

Barco Mooring

Vaixell de Mooring amb un palet de productes químics

La companyia admet en la notificació de l'acomiadament que realitzen des de fa uns quant anys el "servei de provisió a vaixells" on, d'acord amb els treballadors de CNT, es transporta mercaderies perilloses tot i no estar "formats per a això ni en el nostre pla de prevenció hi ha res al respecte".

Públic ha pogut verificar que el pla de prevenció de riscos laborals de Mooring no esmenta el transport de mercaderies ni de tripulacions i ha accedit a imatges que mostren vaixells de l'empresa d'amarratges implicats en la càrrega de palets de productes químics com ara lubricants per a motors marins i productes de neteja de vaixells, així com treballadors de l'empresa germana Rudder Logistics movent un palet al costat del mar sense els preceptius guants, casc i armilla salvavides.

Trabajador moviendo un palé sin las pertinentes medidas de seguridad.

Treballador movent un palet sense les pertinents mesures de seguretat.

L'advocat cenetista creu que "l'empresa tampoc compleix amb els estàndards internacionals de transport de mercaderies perilloses, tant per seguretat dels treballadors com mediambiental. S'han trencat palets mentre es carregava, s'ha caigut tota a l'aigua i no estem formats per actuar en aquest supòsit. Un cop van caure bidons d'oli i es va haver de parar el port ", explica l'advocat cenetista.

Com convertir una sanció greu en molt greu

Mooring ha obert expedients sancionadors per una suposada "falta laboral molt greu" per desobeir "les ordres directes dels seus superiors jeràrquics" emparant-se en l'Estatut de Treballadors, que les sanciona amb acomiadament. Aquesta decisió d'acomiadar i considerar falta laboral molt greu la desobediència seria "il·legal", ja que "en el règim disciplinari intern de Mooring i en el conveni col·lectiu de amarradors, la desobediència és una falta greu, no molt greu, de manera que legalment no podrien acomiadar-los, només suspendre'ls de dos a trenta dies sense feina ni sou", segons l'opinió d'Enrique Costoya.

L'empresa, en el seu règim disciplinari, dóna un termini màxim de 20 dies per obrir expedient sancionador a les faltes greus, de manera que la suposada indisciplina de Ricard hauria prescrit i no podria ser sancionat, a diferència dels seus altres dos companys. El Conveni Col·lectiu Nacional d'Amarradors també qualifica de falta greu, no molt greu, "la mera desobediència als seus superiors en qualsevol matèria de servei" i fixa la sanció en "suspensió d'ocupació de dos a trenta dies". "Clarament es busca l'acomiadament forçant la qualificació de la falta perquè preval el conveni. No pots triar la qualificació més greu arbitràriament en perjudici del treballador", apunta l'advocat laboralista Íñigo Molina.

"Estan perseguint els afiliats de la CNT perquè altres treballadors s'han negat amb anterioritat fer aquest tipus de servei i mai hi havia hagut cap tipus de sanció ni d'amonestació verbal, i justament ara que tenim un conflicte col·lectiu i a un mes de l'opinió, de cop i volta hi ha tres acomiadaments. No hi ha cap tipus de progressivitat en les sancions ", explica Enrique Costoya a Públic.

"Ara fan gairebé 2.000 hores sense contraprestacions"

El conflicte a què es refereix prové d'una sentència de maig del 2015 que reconeixia 96 hores extres no pagades durant un any a un patró de vaixell acomiadat per Mooring. Segons CNT, la jutgessa reconeix que hi ha excés de jornada, ja que el límit anual d'hores extraordinàries que fixa l'Estatut dels Treballadors són 80 hores.

El 15 de març, Mooring i el sindicat aniran al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya per un acord que la companyia i el comitè d'empresa, format íntegrament per l'Organització de Treballadors d'Empreses Portuàries (OTEP), van signar després del dictamen judicial "en què es diu que aquest excés d'hores no era tal sinó que eren jornades de presència". "Ara fan gairebé 2.000 hores sense contraprestacions i amb el perill inherent per a la seguretat dels treballadors que suposa l'excés de treball", denuncia l'advocat de CNT. OTEP també està demandat per la central anarcosindicalista i el judici del març dirimirà si l'acord és legal o no. José Antonio Monedero, membre del comitè d'empresa i vicepresident de OTEP, ha afirmat que havia de parlar amb el president del sindicat abans de valorar el conflicte a aquest diari.

Cadenat per por als sabotatges

El 28 de gener, un dia després que la Secció Sindical d'Amarradors del Port de Barcelona donés a escollir a Mooring a Twitter entre rectificar l'acomiadament i "guerra", i després de l'aparició d'una pintada contra els acomiadaments signada per CNT, l'empresa "va tancar els vehicles dins de la nau" per la "psicosi que té amb el sindicat", assenyala Costoya.

Mooring va decidir, sempre segons el sindicat, posar un passador i un cadenat a l'interior de l'edifici, de manera que "només hi pogués obrir i tancar el coordinador de guàrdia. Els treballadors estaven tancats i la nau no té més sortides ni entrades. S'estava incomplint el pla d'evacuació", denuncia Costoya. Els empleats van cridar a l'Autoritat Portuària, que hi va enviar efectius de Guàrdia Civil i de la Policia Portuària, que van aixecar una acta en què constava que la nau estava tancada amb els treballadors a dins i que s'estava incomplint el pla d'evacuació de l'empresa, sempre segons la versió de CNT. Després de la visita de les autoritats, Mooring va retirar el cadenat, defensa el sindicat. El director financer de Mooring nega que s'hi col·loqués un cadenat però Públic ha tingut accés a un vídeo que mostra la porta de la nau tancada amb un cadenat interior.

Contactada per aquest diari, la Guàrdia Civil confirma que va acudir a Mooring després de ser avisada per l'autoritat portuària. Segons el relat de la Benemèrita, un treballador va explicar als guàrdies civils que els responsables havien tancat les portes de sortida dels vehicles i del personal. Els agents van departir amb el responsable de l'empresa i, tot i que va reconèixer que tenien tancada la sortida de vehicles per evitar incidents, va negar que el personal hi estigués tancat perquè la porta d'accés de vianants estava oberta. Els guàrdies civils van informar els treballadors que podien posar una queixa interna o acudir a Inspecció de Treball i van advertir a l'empresa que, si era cert el que es denunciava, podrien estar davant d'una situació de risc per als treballadors, però no es va aixecar cap acta ja que els guàrdies civils no van poder acreditar quina de les dues parts tenia raó. l?Autoritat Portuària de Barcelona afirma no tenir constància de l'incident tot i que la Guàrdia Civil ha declarat a Públic que van actuar per avís de l'entitat que gestiona el port barceloní.

El 7 de febrer hi ha convocada una assemblea de treballadors de l'empresa que decidirà si secunda la vaga

CNT denuncia també coaccions a la llibertat sindical: "Sis o set treballadors han deixat de militar al nostre sindicat perquè l'empresa els va pressionar perquè es donessin de baixa". Mooring ja va ser condemnada el juliol de 2016 per vulneració de la llibertat sindical d'un treballador de la CNT que va ser acomiadat i va haver de ser readmès després que el seu acomiadament es declarés nul.

El sindicat explica un altre cas de presumpte abús laboral: "Al gener va entrar un noi nou a treballar i als dos dies, en període de formació, es va trencar diversos dits de la mà en un accident. Als dos dies l'empresa el va acomiadar. El dit petit és possible que no el pugui tornar a moure ". El Tribunal de Justícia de la Unió Europea va decretar que l'acomiadament d'un treballador de baixa per accident laboral és nul en ser "discriminatori per incapacitat".

Des de CNT volen "relacionar aquest conflicte amb els accidents laborals. Part de la culpa de l'estadística dels més de 600 víctimes mortals anuals en accidents laborals és de les empreses que posen als treballadors entre l'espasa i la paret. Quan un treballador es nega a fer un servei que no està contemplat en el seu pla de riscos laborals i que no entra en les seves funcions, l'empresa opta per acomiadar-lo". Públic ha volgut contrastar la resta de les acusacions del sindicat però la companyia ha preferit no fer més declaracions.

El 7 de febrer hi ha convocada una assemblea de treballadors de l'empresa que decidirà si secunda la vaga. Un sindicalista del sector de l'amarratge del Port de Barcelona que prefereix no donar el seu nom els mostra el seu suport "ja que la vulneració de drets laborals en aquesta empresa és constant des del començament". Des de la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar "no poden estar mai a favor de l'acomiadament de treballadors. És una mesura molt dura que s'ha de fer servir només quan estigui molt justificada" però admeten que no coneixen els detalls per jutjar aquest cas.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?