Público
Público

El Port de Barcelona estrena una connexió ferroviària directa amb Tolosa i Lió sense canviar de locomotora

El servei per a contenidors funcionarà quatre dies a la setmana i serà possible gràcies a la connectivitat a l'ample de via europeu i suposa un pas més cap a la consolidació del transport de mercaderies pel tren, que ara només representa un 15% del trànsi

Trens al Port de Barcelona. / PORT DE BARCELONA

David Rodríguez

“És un dia històric per al Port de Barcelona. Els primers serveis ferroviaris de contenidors cap a l’Occitània. Després de 13 anys de túnel al Pertús, travessem els Pirineus sense canviar de màquina. Malgrat les dificultats, encetem un camí que reduirà un 90% les emissions de CO2”. Amb aquestes declaracions, el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, va definir l’entrada en servei de la primera connexió ferroviària de mercaderies directa des de la infraestructura catalana amb les ciutats franceses de Tolosa i Lió.

Dimecres, durant la presentació d'un servei que tindrà la seva base a la terminal Hutchison Ports Best, es va revelar que el comboi serà el primer tren de contenidors de 750 metres que circularà de forma regular per la xarxa ferroviària de l’Estat espanyol. La connexió entre el Port de Barcelona i les localitats franceses serà de quatre cops per setmana, tres amb Tolosa i una amb Lió. El servei serà el primer de l’Estat espanyol que no haurà de fer transbordament ni canviar de locomotora després de passar la frontera i serà possible gràcies a connexió d’ample europeu.

La connexió ferroviària suposarà un estalvi d’emissions de CO2, ja que el transport amb aquesta modalitat genera 10 vegades menys que el de carretera. A més, el servei ofereix una optimització i un estalvi  de temps i diners per a les empreses logístiques pel fet d’agilitzar el trànsit de les mercaderies i evitar el canvi de locomotora o el transbord dels contenidors que fins ara s’havia de fer en entrar a França. Salvadó recorda que l’estalvi de temps i emissions que suposarà ha estat possible gràcies al fet que “el Port de Barcelona és l’únic port de l’Estat espanyol connectat a Europa amb ample de via europeu”.

La connexió permetrà un estalvi d'emissions de CO2

El servei serà el primer regular de contenidors a la xarxa ferroviària de l’Estat prestat per un comboi de 750 metres de llarg, la longitud màxima permesa a Europa. Aquest fer permetrà disposar d’una capacitat de 108 TEUS (contenidor de 20 peus) per trajecte davant els combois habituals, d’entre 450 i 500 metres, que poden transportar 68 TEUS de mitjana.

Accessos ferroviaris

La connexió ferroviària des del Port de Barcelona es posa en marxa pocs dies després que Adif, l’administrador de les infraestructures ferroviàries, licités per 12,2 milions la redacció dels projectes de construcció dels accessos sud, tant ferroviari com viari. Aquest projecte, una vella reivindicació de la infraestructura catalana, que arrossega un retard en l’execució de més de dues dècades, es va aprovar al consell d’administració d’Adif.

La iniciativa, una eina que facilitaria la connexió entre el futur Corredor Mediterrani i el Port de Barcelona, constarà de dues fases. En la primera, Adif construirà detalls de l’eix ferroviari i de la infraestructura, mentre que a la segona, l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) desenvoluparà les instal·lacions de l’anell ferroviari. Pel que fa a l'eix ferroviari, es definiran dos túnels artificials: un d'ells, de via doble, anirà des de la connexió amb la línia de l'Hospitalet-Can Tunis fins a la sortida a la superfície. El segon connectarà amb l'estació de Can Tunis, incloent-hi la part descoberta entre pantalles.

L'octubre del 2020, ​​el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries, Puertos del Estado i el Port de Barcelona van signar a Barcelona el protocol de col·laboració que impulsa la construcció dels nous accessos sud, viari i ferroviari. Les primeres negociacions sobre el projecte ja es van realitzar el 2002, fa més de 20 anys, abans que es plantegessin a altres ports espanyols. Dues dècades després, la previsió és que estiguin a punt el 2030, amb gairebé 30 anys de retard.

Presentació de l'acord de connexió ferroviària del Port de Barcelona amb França. / PORT DE BARCELONA

Impuls del ferrocarril

L’impuls del transport de mercaderies per ferrocarril és un dels objectius estratègics del Govern central per augmentar la quota modal i contribuir a una mobilitat sostenible, competitiva i multimodal, alineada amb els objectius del Pacte Verd europeu i amb l'Estratègia de Mobilitat Segura, Sostenible i Connectada i la iniciativa Mercaderies 30. Actualment, la quota ferroviària del Port de Barcelona se situa al voltant del 15%, bastant per sobre de la mitjana estatal.

El  Port de Barcelona va adjudicar al desembre de l’any passat els treballs per consolidar els terrenys del nou accés ferroviari i les vies per a connectar amb la futura terminal Nou Llobregat. La primera fase de la redacció del projecte licitat ara té un termini estimat de 24 mesos. La segona fase concretarà en 12 mesos els informes, actuacions i detalls del projecte.

El node ferroviari és un conjunt d’infraestructures que inclou: una terminal de recepció i expedició paral·lela en el curs actual del riu (denominada Terminal Nou Llobregat), una terminal de recepció i expedició, una terminal de càrrega i descàrrega i una terminal de ferroutage (transport combinat), les tres últimes ubicades en l’antic curs del riu Llobregat.  

Aquest potent node ferroviari, juntament amb les terminals ferroviàries ja existents a la zona –la terminal ferroviària de BEST al Moll Prat i la terminal C d’expedició i recepció, ja construïdes i operatives–, conformaran una potent infraestructura ferroviària formada per sis terminals que donarà servei al port i al seu entorn.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?